Veiligheid bevorderen?
Meld alle incidenten!

Binnen de Commissie Belangenbehartiging is de veiligheid van de General Aviation een van de aandachtspunten.

Vliegveiligheid

De vliegschool is een door de overheid erkende opleiding (ATO) en heeft een veiligheidsbeleid in overeenstemming met de Europese regels. Omdat vliegveiligheid zowel voor de ATO als de Vliegclubleden geldt, is dit veiligheidsbeleid van toepassing op alle leden van de VC Flevo.

Het veiligheidshandboek en het calamiteitenplan (Emergency Respons Plan, ERP) staan op de vliegclub bij de Flightofficer ter inzage en geven alle details. Actuele waarschuwingen staan op het veiligheid-white-board waar ook de veiligheidsverklaring van de vereniging, de NOTAM print en de meteo informatie op hangt.
Ongevallen en ernstige voorvallen dienen terstond gemeld te worden aan de Politie Dienst Luchtvaart en aan de Onderzoekraad voor veiligheid (OVV). De Pilot in Command is hiervoor verantwoordelijk.

Het kernpunt van het Europese veiligheidsbeleid is leren van elkaar, dus ook van elkaars fouten. Daarvoor zijn formulieren beschikbaar om incidenten en voorvallen te melden.

Incidenten melden

Een luchtvaartvoorval (incident) is elke veiligheid gerelateerde gebeurtenis die: een luchtvaartuig, de inzittenden of andere personen in gevaar brengt of zou kunnen brengen, of een ongeval of een ernstig incident omvat.
Incidenten zijn alle situaties die schade hebben veroorzaakt of overtreding van de luchtvaartregels, denk aan schade aan vliegtuigen of personen maar ook operationele schade zoals airspace infringements.
De incidenten moeten ook binnen 72 uur ook aan de Luchtvaartinspectie (ILT) worden gemeld met het voorval (incident) rapport of via de website https://www.ilent.nl/onderwerpen/voorvallen-luchtvaart.
Naast de meldingen aan de genoemde autoriteiten moet de veiligheidscommissie worden geïnformeerd, deze commissie zal verbeterplannen opstellen om herhaling te voorkomen.
Hazard of gevaren-meldingen betreffen onregelmatigheden die niet direct tot een voorval hebben geleid maar die wel daartoe zouden kunnen leiden, Hazards worden alleen binnen de Vliegclub gemeld, de veiligheidscommissie zal maatregelen voorstellen om de risico’s te verminderen.

Door de voorvallen/incidenten/foutjes op een uniforme manier vast te leggen, is het mogelijk ook over langere tijd gemakkelijk na te gaan of en zo ja, welke verbeteringen effect blijken te hebben. Enkele hoofdpunten zijn daarbij:
Alle veiligheidsmeldingen kunnen anoniem worden gedaan. Ook als de vlieger zijn identiteit aan de Veiligheidsmanager bekend maakt wordt anonimiteit altijd gegarandeerd.
Elke melding zal door de veiligheidscommissie worden beoordeeld met het doel om maatregelen voor te stellen die moeten voorkomen dat een incident in de toekomst nog eens voorkomt. De veiligheidscommissie zal de voorstellen direct toegankelijk maken voor alle leden, zodat alle leden hier direct van kunnen leren, onder meer in deze (afgeschermde) rubriek van de website
Het formulier kan je toezenden aan: veiligheidscommissie@vliegclub-flevo.nl

  • Voorvalformulier | Incident Registration

De meldingen worden op een uniforme manier vastgelegd, zodat ze met elkaar vergeleken kunnen worden. Zo leren we ook van andere verenigingen en zij van ons. Gebruik daarom bij het melden van een voorval het voorvalformulier of het formulier dat op de ILT-website staat.

The reports are recorded in a uniform manner, so they can be compared with other reports. This is the way to learn from other associations and they from us. Therefore, when reporting an incidence, use the Incidence Registration Form.

  • Gevarenformulier | Hazard Registration

Ook als je een onveilige situatie tegenkomt zonder dat er een voorval heeft plaatsgevonden kan je dat met dit formulier melden. Op basis van deze melding wordt een risicoanalyse gemaakt en worden verbeteringen voorgesteld en gerealiseerd. Maak daarvoor gebruik van het gevaren-formulier.

If you encounter an unsafe situation without the occurrence of a incident, you can report this using this form. Based on this report, a risk analysis is made and improvements are proposed and realized. Use the Hazard Registration Form to report this situation.

Uit een enquete via deze website bleek:

77%

van de stemmers was van mening dat we al onze foutjes en vergissingen tijdens het vliegen centraal moeten melden. Veiligheid gaat voor alles.

20%

vond dat iedere vlieger zelf maar moet bepalen of hij meldt of niet.

3%

achtte melden voor zichzelf niet nodig, maar voor anderen zou het wellicht wel nuttig kunnen zijn.